Ugrás a fő tartalomra

Margeret Mitchell: Elfújta a szél


Scarlett O'Hara, Észak-Georgia ünnepelt szépsége tizenhat esztendős, amikor e monumentális regény első lapjain találkozunk vele – és huszonnyolc, amikor elbúcsúzunk tőle. A közben eltelt tizenkét esztendő nem csak Scarlett életében sorsformáló időszak: átalakul szűkebb környezete, de tágabb pátriája, az amerikai Dél is – mert közben lezajlik az amerikai polgárháború, Észak és Dél harca, amely mindkét félnek mérhetetlen szenvedést okoz.

Margaret Mitchell, maga is a Dél szülötte, tízévi gondos kutatómunka után részletes és hű képet fest a háborús Dél megrázó hétköznapjairól s a vereség utáni újrakezdés megpróbáltatásairól.
A regény 1936-ban jelent meg Amerikában, s addig ismeretlen szerzőjét egy csapásra világhírűvé tette, néhány év alatt több millió példány kelt el művéből, s elnyerte a legrangosabb amerikai irodalmi kitüntetést, a Pulitzer-díjat. 1939-ben azóta is nagy sikerrel játszott filmet forgattak belőle Vivien Leigh, Clark Gable és Leslie Howard főszereplésével.
A szép Scarlett O'Hara viharos szerelmeiről és örök szenvedélyéről, a családi birtokról szóló regény lebilincselő olvasmány.




Elég régóta terveztem már, hogy elolvasom ezt a művet, hiszen már rengeteg helyről visszaköszönt, hogy mennyire jó. Úgy gondoltam, hogy mivel nem mai.. ezért előbb megnézem a belőle készült filmet. Leesett az állam, hogy 4 óra hosszú! De végigültem, egyszer álltam fel körülbelül. Odaszegezett a képernyő elé.. tudnom kellett mi lesz a vége. Nem meglepő, hogy másnap amint időm volt rá elkezdtem olvasni a könyvet..

Én azt hittem ez egy szerelmes történet lesz, de tévedtem. 
Rhett és Scarlett
Ez a könyv messze sokkal több, mint egy egyszerű szerelmes regény. Ez maga a regény. Most úgy érzem ezelőtt nem is olvastam igazi könyvet. Terjedelmes a maga 1200 oldalával - legalábbis az a kiadás, amit én olvastam 1184 oldal volt -, kegyetlen és borzasztóan igazi. Egyáltalán nem könnyű olvasmány, szívem szerint nem is ajánlanám 16-17 éves kor alatt, mert csak kevesen értenék meg, és csak félbe hagynák és később talán sosem vennék a kezükbe újra. Ami nagyon szomorú lenne, hiszen ez is fent van azon a listán, amit halálod előtt el kell olvasnod! (ezen a listán a Büszkeség és Balítélet is fent van). 
Éreztem minden kételyt, örömöt, vágyódást, szenvedést.. mindent. A történet rendkívül hitelesen mutatja be magát a háborút, előzményeivel és következményeivel egyetemben. Kész történelemóra. Olvastam, hogy az írónő közel 10 évet szánt a háttérmunkára, ami meg is látszik az eredményen. Mintha csak ő maga is ott lett volna Atlantában, és rettegett volna a jenkiktől.. annyira el tudtam képzelni! Tisztán láttam a képet a fejemben, ahogy a néger rabszolgák szedik a gyapotot délen, Mammy hogyan fűzi be a lányokat, hogyan mulatnak az urak a bordélyházakban stb.
    
A karakterek mind! kiforrott, erős személyiségek, akiket egytől egyig szerettem valamiért. Melanie-t azért mert feltétel nélkül, őszintén szeret. Ashley-t, hogy nem engedett Scarlettnek. Mammyt és az ő vörös alsószoknyáját csak úgy. Pittypatt nénit, mert gyakran elájult. Scarlett-et, mert annyira de annyira erős és szívós. Rhett-et pedig.. mindenért. 

A könyv nagy hangsúlyt fektet egyes jellemek fejlődésére, különösképp Scarlett személyiség fejlődését kísérhetjük végig éveken keresztül. Hogyan lesz édes, elkényeztetett lányból egy erős akaratú, a felszínen jégszívű asszony. Az ember tudja és megérti miért olyan, amilyen. Hiába akartam felpofozni rengetegszer!, nem tudtam utálni. Megkeserítette az élet és az életben maradás a háború után, de ő legalább túlélte ugyebár.. Ahogy olvashattuk a fülszövegben 16 évesen találkozunk vele először, amikor is legszebb, leggondtalanabb korszakát éli át. Udvaroltat magának, addig nem nyugszik amíg minden fiatalember szerelmes nem lesz belé. Bolondozik velük, de csak egyet szeret, Ashley-t. Ám ő Melanie-t veszi feleségül Scarlett helyett, amit a lány sosem tud lenyelni. Gyötrő gyűlölet emészti szét a lelkét Melanie iránt éveken keresztül, de nem mutathatja ki, mert akkor kibukik, hogy valaki más férje után csorgatja a nyálát. Ilyet azért mégsem lehet! De nem kell Scarlettnek olyan soká búsulnia, feltűnik ugyanis egy idegen, aki egyre központibb szerepet kezd el betölteni főhősnőnk életében. Rhett Butler egy igazi gazember, aki csalással, hazugsággal szerzi mérhetetlen vagyonát és még csak nem is titkolja ezt. Minden épeszű lány, hiába izgatja a fantáziájukat a férfi puszta megjelenése is, távol tartják magukat tőle. Scarlett is így tenne, de Rhett mindig felbukkan. A lányról mindenki tudja, hogy nem fél senkitől és semmitől, de talán Rhett-től mégis csak félnie kellene..


Rhett teljesen levett a lábamról a maga gazember mivoltával. Erős, karizmatikus, törhetetlen személyiség, méltó párja Scarlettnek. A vak is látja és tudja. A férfit a háborút túlélő nő nem tudja megtörni, nem tudja irányítani és befolyásolni. Scarlett emberére akadt, Rhett-et sosem tudja az igájába hajtani. A férfi mindig is felette állt, tudott bánni vele, simán szembeszállt a nő akaratával, miközben szenvedélyesen szerette. Most végre megértettem miért emlegetik őket úgy, hogy minden idők egyik legjobb szerelmi párosa Mr. Darcy és Elizabeth Bennett mellett. Rhett Butler Kapitány Úr, üdvözlöm a Könyves Álom Pasik között!

Mint említettem ez nem szerelmes regény.. itt az olvasónak is szembe kell néznie a kegyetlen valósággal, rá kell jönnie, hogy ha túl akar élni, néha bizony teljesen ki kell fordulni magunkból. Törni, zúzni, leigázni mindent a legjobb megoldás? Máshogy nem megy? Előbb a pénz utána az emberek és azok érzései? Kire támaszkodhatunk? Aki kedves hozzánk őszinte vagy álszent? Mi lesz, ha későn jövünk rá, mi számít igazán? Számít egyáltalán valami, ha úgy érezzük semmi sem elég? Még egyszer fel lehet kelni a földről? Mekkora ereje van ténylegesen az igaz szerelemnek? Az igaz szerelem meghalhat valaha? És ha igen, azt hogyan lehet túlélni?
A vége kerek és keserédes. Tele érzelmekkel és drámával a végén. Teljes szívfájdalom és libabőr. Ha nem láttam volna a filmet lehet megkönnyezem az utolsó részeket. Biztosan elolvasom a folytatást.. ami ugye nem Margaret Mitchelltől származik.. de nem bírom ki ezt. Nem is gondolok rá.. majd holnap, akkor kibírom.

Legfőbb tanulságok, amit a könyv és a szereplők üzennek nekünk, olvasóknak: 
- akkor győznek le, akkor pusztulsz el, ha hagyod! 
- ha megtalálod a szerelmet, vigyázz rá, mert könnyen elfújja a szél..


Jaaa, és találtam egy szuper videót, ami Scarlett és Rhett kapcsolatát mutatja meg. :) itt is van.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Susan Ee: End ​of Days – A vég napjai (Angelfall 3.)

Az Angelfall trilógia befejező kötete. A vég napjai Susan Ee bestseller trilógiájának záró kötete. Penryn és Rafi menekülnek, miután az angyaloktól sikerül megszökniük. Kétségbeesetten keresnek egy orvost, aki helyre tudná hozni azokat a változtatásokat, amiket az angyalok végeztek Rafin és Penryn húgán. Kutatás közben felbukkan valami Rafi múltjából, és olyan sötét erőket szabadít el, melyek mindkettejükre nézve végzetesek lehetnek. Az angyalok által az emberekre szabadított apokaliptikus rémálomban mindkét oldal a totális háború felé sodródik. Valószínűtlen szövetségek köttetnek, a haditervek folyton módosulnak. De ki fog győzedelmeskedni? A Föld feletti uralomért folyó harcban Rafinak és Penrynnek döntenie kell, melyik oldalra álljanak, kit válasszanak: a saját fajtájukat vagy egymást? Gonosz angyalok és egy talpraesett hősnő, aki nem nyavalyog. Üdítő változatosság.

Lisa De Jong: When It Rains – Amikor esik…

Ő volt az első szerelmem, még mielőtt összeomlott az életem. És ő most többet akar, amit én nem tudok megadni neki. Minden megváltozott. Bárcsak elmondhatnám neki, miért… de képtelen vagyok. Senkinek nem mondtam el. Csak akkor ébredtem rá, mennyire szükségem van rá, amikor elment a főiskolára, és én teljesen magamra maradtam. Aztán egy nap belovagolt a városba Asher Hunt, azzal a sötét, varázslatos tekintetével és a pimasz mosolyával. Őt nem érdekelte, ki voltam azelőtt, egyszerűen csak életet lehelt abba, ami megmaradt belőlem. Sokan figyelmeztettek, hogy tartsam tőle távol magam, de ő segített elfeledni a fájdalmat, ami oly hosszú ideje fogva tartott. Nem hittem, hogy ez lehetséges, mielőtt ő besétált az életembe. Megsebeztek. Megmentettek. És reményre leltem. Sokáig azt hittem, hogy azon a bizonyos éjszakán végleg leíródott az életem, de aztán rájöttem, az csak egy új kezdet volt. Míg egy titok fenekestől fel nem forgatta a világomat… Újra.

Iron Fey - Vastündérek

Feltett szándékom volt, hogy ma Julie Kagawa-tól hozom a Vaskirálynőt. Az időjárás kedveskedett nekem, hogy úgy mondjam, ugyanis egész nap szakad a hó itt Győr-Moson-Sopron megyében. Varázslatos, tiszta Tír Na Nóg.. :) Vajon Ash is itt van? Hm. Team Ash! Ennek örömére jöjjön tehát a mai olvasnivaló. Julie Kagawa: Iron Fey - Vastündérek Vaskirály, Vashercegnő